onsdag 16 juli 2014

Färdighetetsarmband

För er som inte känner till DBT (dialektisk beteendeterapi) så ska jag först förklara. När man går i terapiformen DBT så går man, parallellt med sin individualterapi, något som kallas Färdighetsträning. Färdighetsträning har man i grupp och där lärs olika färdigheter ut till "patienterna". Ledaren som håller i gruppen är DBT-terapeut och tillsammans går gruppen igenom olika moduler - Medveten närvaro, Hantera relationer, Reglera känslor, Stå ut och Validering. Varje modul innehåller olika många färdigheter som är tanken att man ska kunna använda för att nå de mål för såväl modulen i sig och dig själv. Viktigt är att man provar alla färdigheter innan man börjar solla i vilka som man känner fungerar för en. I gruppen får hemuppgifter att träna på en viss eller flera färvigheter till nästa tillfälle. Sedan redovisar man hur man tycker det har gått och delar erfarenheter, tips och tänk. Gruppen ses vanligtvis en gång i veckan.

Det är en sak att kunna färdigheterna teoretiskt, en annan sak att träna dem och ytterligare en sak att faktiskt kunna använda dem där du behöver dem.

- Jag kan dem teoretiskt.
- Jag har tränat på dem otroligt mycket.
- Jag lyckas allt oftare att få in dem där jag behöver.

Sen har vi ju då det där med att komma ihåg att använda dem när det blir mycket vardag, stress och kanske kris. Nu när jag bor hemma har jag ingen som kan påminna mig gång på gång. Eller någon som får mig att tänka till genom att fråga, vilken färdighet behöver du här?
Därför tänkte jag. Hur ska jag påminna mig själv? Sen hittade jag gamla bokstavspärlor och insåg. Armband. Jag gillar ju att ha armband på mig. Så jag drog iväg och insörskaffade några nya trevliga bokstavspärlor och sen var det bara att sätta igång. Med en färdighetslista brevid gick jag igenom vilka färdigheter som brukar fungera, som jag gillar och som jag vet är bra och som jag behöver påminnelse om. Jag la till några andra "icke-officiella" färdigheter också som jag fått tips om, som nån har sagt mig eller som bara är bra att påminna sig om.

Dessa färdigheter har jag valt: KOLLA FAKTA - påminner mig om att bara se till ren fakta och solla bort allt vad antaganden och tolkningar heter. MINDFUL - att vara just här just nu SJÄLVRESPEKT - för att minnas att jag ska visa mig själv lika stor respekt som andra POSITIVT JUST NU - påminnelse om att uppmärksamma vad som är positivt precis just nu eller att komma ihåg att vaga vara kvar i trevliga stunder MOT KÄNSLAN - (reglera känslor X) när en känsla inte är befogad, gå mot den SÅRBAR? - minnas att kolla mina sårbarheter eller helt enkelt påminna mig om att jag idag bär någon viss sårbarhet med mig och att jag ska ta hänsyn till det UTTRYCK - påminnelse om att uttrycka mig så att det blir lättare att kommunicera med andra och därmed kunna få det jag vill eller behöver SMÅLE - påminner mig att dra lite, lite på mungiporna, inte nödvändigtvis så att det syns (det får inte bli krystat) men så att jag känner skillnaden SLÄPP ORO - en påminnelse att det inte lönar sig att gå och oroa mig för saker jag inte kan påverka eller vet någonting om HÄVDA MIG - jag har lika stor rätt att hävda mig själv som andra har WISE MIND - kom ihåg att få in både förnuft och känsla i beslut jag tar UNDVIKANDE - att uppmärksamma undvikanden som bara gör att saker och ting sjuts upp, bort eller in VÅGA KÄNNA - (reglera känslor IX) påminner mig om att vara medvetet närvarande i känslan jag har just nu utan att uppslukas av den ACCEPTANS - påminnelse att acceptera verkligheten, att den faktiskt ser ut såhär just nu VALIDERA - kom ihåg att validera mig själv så väl som andra TA PÅ ALLVAR - en påminnelse att ta mig själv och mina känslor på allvar BLA BLA BLA - när hjärnan fastnar i negativa/dömande/destruktiva tankar som bara spinner vidare, säg bla bla bla högt för att stoppa farten en stund BYT SKOR - vid självdömande, stanna upp och fråga, skulle jag sagt detta till en vän? "byt skor" och låtsas att jag är vännen, vad skulle jag säga då? PUNKT - påminnelse om att sätta punkt. inte komma, med en massa kursiv stil bakom ANDAS - ta ett par ordentliga andetag och slappna av

Så när jag går hemifrån så kan jag antingen tänka ut, vad behöver jag påminna mig extra om idag. Eller så stoppar jag bara ner handen i lådan med färdighets-armbanden och dra upp en eller två på måfå och så får det bli just Det jag ska ha med mig under dagen.

Här är resultatet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar